1 kwietnia klinika będzie nieczynna

Wybierz język:

pl en dk

Przyczyny powstawania próchnicy

Próchnica pozostaje jedną z najczęstszych przyczyn zgłaszania się pacjentów do gabinetów dentystycznych. Chociaż łatwo jest jej zapobiegać, na przykład poprzez właściwą higienę jamy ustnej, dla większości z nas nadal stanowi spory problem. Jakie są przyczyny jej powstawania i jak ją leczyć dowiesz się, czytając nasz wpis.

Jak powstaje próchnica?

Podstawowymi przyczynami powstawania próchnicy jest brak przestrzegania zasad higieny jamy ustnej, nadmierna ilość spożywanych słodyczy i podjadanie między posiłkami. Ostatnia przyczyna jest najbardziej niebezpieczna, bowiem w trakcie podjadania między posiłkami wydzielają się kwasy żołądkowe, niszczące szkliwo i stanowiące pożywkę dla bakterii. One odpowiadają za rozwój choroby; rozkładając cukry, produkują kwasy organiczne. W konsekwencji kwasy te tworzą one miękki, żółty nalot, czyli płytkę nazębną. Poziom naturalnego pH w ustach zostaje skutecznie obniżony na skutek czego dochodzi do demineralizacji szkliwa. Jego oznaką jest biała, matowa plama. Przez słabe szkliwo do wnętrza zęba przedostaje się coraz więcej bakterii. Efektem końcowym jest dziura, czyli ubytek próchnicowy.

Jak leczyć ubytki?

Jeśli już dojdzie do pojawienia się próchnicy, należy działać szybko i niezwłocznie zgłosić się do dentysty. W naszym gabinecie oferujemy Państwu między innymi zabieg remineralizacji szkliwa. Polega on na dokładnym oczyszczeniu miejsca, zaatakowanego próchnicą, a następnie na nałożeniu związku fluoru. Preparat ma postać żelu lub lakieru, a jego zadaniem jest odbudowanie uszkodzonego miejsca. W ten sposób leczymy próchnicę prostą. Jeśli natomiast choroba jest zaawansowana, wówczas należy zdecydować się na plombowanie, czyli usunięcie chorej tkanki wiertłem i wypełnienie dziury plombą. Do wypełnień używamy plomb kompozytowych, utwardzanych światłem. Pacjenci bardzo sobie je chwalą, ze względu na fakt, iż Ich kolor można dobrać do odcienia zęba. Plomby te wiążą się z tkanką zęba. Nowością na dentystycznym rynku są plomby z cementów glasso-jonomerowych, które skutecznie zapobiegają dalszemu rozwojowi próchnicy. W naszej ofercie znajdą Państwo również nakłady koronowe, zastępujące standardową plombę w przypadku rozległych ubytków w zębach bocznych. Pamiętajcie Państwo, że próchnicy możecie w dużej mierze zapobiec samemu, dbając o higienę jamy ustnej.